Home / خواص زالو / زالو درمانی در طب

زالو درمانی در طب

جایگاه زالو درمانی در طب سنتی ایرانیان
شیخ‌الرئیس ابن‌سیناباب مبسوطی پیرامون زالو دارد و چنین می‌فرمایند:

از زالوهایی که کرک‌ ریزو نرم دارند یا لاجوردی رنگ هستند پرهیز کنید زیرا دچار غشی، خونریزی، تب، سستی و قرحه‌های بدخیم خواهید شد. از زالویی استفاده شود که در آب‌های خزه‌دار که محل زیست قورباغه‌هاست نمو کرده و نه زالویی که در آبهای گل‌آلود سیاه بوده است. زالو بهتراست «حجامت» خون تباه را از عمق بدن بیرون می‌کشد.

زالو را ابتدا سرازیر نگهدارید تا استفراغ کند و محتویات شکمش بیرون آید سپس اندکی خون بره به او بدهید. سپس موادچسبنده و کثیف بدن او را با بوراکس پاک کنید(استفاده از مواد صابونی عطردار مضراست) و جایی را که می‌خواهید زالو بگذارید با دست مالش دهید تا سرخ شود. اگر جای زالو انداختن را با گل سرشور یا خون اندود کنند. زالو بهتر می‌چسبد. بهتر آن است که پس از جدا شدن زالو، محل گزش او را حجامت برنهید تا احیاناً اگر آزاری و عفونتی براثر نیش زالو عارض شده، از بین برود اگر پس از زالو اندازی خون بند نمی‌آید مازوجسوخته، نوره، خاکستر یا سوده نرم( یا پودر باقلا و زردچوبه) استعمال شود.

زالو درمانی در طب

زالو درمانی در طب

زالو درمانی برای بیماری‌های پوست از قبیل جوش‌ها، دمل‌ها، لکه‌های سیاه و نقطه‌های سیاهو سپید و . . . مفید است.»در طب عامیانه نیز زالو در کوچه و بازار به فروش می‌رسیده و تا حدود سی‌سال قبل، همه می‌دانستند که برای علاج زخم چرکین و دمل بهترین درمان زالو اندازی است. یا برای پیشگیری از فساد دهان و لثه وداشتن دندانهای محکم باید بناگوش را زالو گذاشت.

 

مخبرالسلطنه در کتاب خاطرات وخطرات حکایتی جالب نقل می‌کند : «جهانگیرخان وزیر صنایع دچار قانقریا شد و دکترتولوزان فرانسوی (پزشک مخصوص دربار) دستور به قطع پای ایشان داد. آشنایان جهانگیرخان با قطع پا مخالفت ورزیده و میرزاحسن‌خان جراح‌ باشی محله را به عیادت جهانگیرخان آوردند. او پس از معاینه گفت به من یازده روز فرصت دهید تا این پا رامعالجه کنم. میرزاحسن در سه نوبت زالوی زیادی به پای بیمار انداخت و پس از یاده روزاز تولوزان فرانسوی دعوت کردند که پا را ملاحظه کند. تولوزان وقتی پا را دید، بهبودآن را تأیید کرد و از اینکه قبلاً به میرزاحسن ناسزا گفته بود معذرت خواهی کرد ودویست تومان به میرزاحسن داد.

این مطالب را هم بخوانید : زالو چیست – زالوی طبی – زالو درمانی

Check Also

زالو چیست

فیلم خبری درباره زالو

فیلم خبری درباره زالو : در این نوشته شما را دعوت میکنم به مشاهده فیلمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قالب وردپرس